środa, 25 lipca 2007

Język lacerci - szkic i przemyślenia

Będąc u dziadka na wakacjach stwierdziłem, że lacerty, rasa, którą gram, powinna mieć swoje smaczki. Jako że byłem po 4 piwach, stwierdziłem, że co to za problem stworzyć im język. Podstawą dla niego jest język polski (jakże by inaczej) jednak zmodyfikowany tak, by był bardziej syczący, bardziej archaiczny i bardziej dziki. Stwierdziłem, że wyrażenia, które są stosowanie w mowie potocznej chłopów bardzo odpowiadają mojej wizji na wpół dzikich królów bagien i dżungli. Oto wynik moich prac (uwaga! będzie się zmieniał co jakiś czas)

Na OZW Żet zgodził się cośtam pomóc, więc w efekcie końcowym będzie to dzieło wspólne. Ja niestety nie mam w tym temacie takiej wiedzy co mości Żet, więc sam sobie z ukończeniem tego projektu nie poradzę, ale początki stworzyłem samodzielnie. Zapraszam do czytania.

Zapis i wymowa

W lacercim alfabecie brak jest głosek b,d,j,r,w,y oraz z. Z w zestawieniu jest stwardniaczem o czym za chwilę. Głoska G została, gdyż jest wymawiana przez lacerty zupełnie inaczej, bardzo gardłowo, bardziej jak sapnięcie. Ogólnie liter jest 17 (18), z których da się zbudować każde lacercie słowo.
Warto nadmienić, że w swojej pierwotnej formie (archaiku) alfabet był pozbawiony X, czyli miał 16 (17) liter, nadal trwają badania nad pojawieniem się tej litery w alfabecie.

Zestawienie:







Wymowa:
A - sałata
C - ciasto
E - Eufrat
F - flisak
G - Ghana
H - harmonia
I - jak i lub y
K - khatarsis
L - lody
M - myjnia
N - złamany
O - oko
P - P\f
S - syczeć
T - T\s
U - usłyszeć
X - książka

Litera Z jako głoska czytana jest jak S. Jednak jej podstawową rolą jest zamiana głoski z bezdźwięcznej na dźwięczną. W wymowie niczym się nie różni od swojego odpowiednika jednak w piśmie można to zaznaczyć.
Przykładowo, wyraz "gnom" zapisany po laceciemu "KZNOM"
"Lotharis" = "LOTHALZIS"
"Zali wżdy" = "SALI FSZTZI".
Jednak dla uproszczenia zapisu można pomijać Z. Wtedy słowa te wyglądałyby tak: knom, lothalis, sali fsti.

W lacercim, z uwagi na niewykształcone dobrze części ciała odpowiedzialne za mowę, nie ważny jest akcent.

Inne takie-takie

Zdania w lacercim są (powinny być) krótkie. Zdania złożone nie są spotykane często, zaś większość jaszczurów może ich po prostu nie zrozumieć.

Podmiot + Orzeczenie + cała reszta. Podmiot można ominąć gdy mówimy o sobie. W innych przypadkach należy go podać, szczególnie jak rozmawia się z gadem.

W lacercim nie wykształciły się końcówki fleksyjne (ja nie wiem co to jest ale Żet mówił że to będzie dobrze ;P) ani przypadki, uwarunkowane jest to dosyć prymitywnym trybem życia, i niewykształconą jako taką kulturą.

W lacercim istnieją
2 rodzaje - samczy i samiczy zapisywany odpowiednio jako Z i S
3 czasy - byo jess beds
liczba pojedyncza (jeds) i mnoga (duss)
i 3 osoby do każdej liczby -
w jeds: ja ty to
w duss: my wy te

Warto zauważyć też że zdania w większości powinny być budowane w stronie czynnej, nie jest to regułą, lecz chcąc mieć pewność że z gadem się porozumiemy i nasze myśli nie spowodują naszego zgonu zaleca się przestrzegania tej reguły.

Pytania w lacercim opierają się na przestawnym szyku - Orzeczenie stoi na końcu zdania, lub jeżeli używamy słów pytających takich jak: zali, czy, dlaczego, po co itd wtedy szyk zdania jest normalny zaś słowo stoi na początku.

Kolejnym wartym zauważenie elementem jest brak podwójnych przeczeń. Jeżeli nie chcemy zostać niezrozumiani (co w efekcie może spowodować zjedzenie przez gada) to lepiej nie zaprzeczać więcej niż raz w zdaniu. Przykład:
Nic dziś nie jadłem = (Ja) jatl dsi ne LUB (Ja) ne jatl dsi


Założenia słownictwa

Słowa krótkie, archaiczne, bądź zaczerpnięte z różnych gwar, lecz także z innych języków (git, ke). Słowa syczące, bądź gardłowe, nie sprawiające trudności w wymowie. Słownik powinien być mały - myślę że wystarczy około 7000-9000 słów. By móc się porozumieć ze zwykłym gadem na ulicy wystarczyć powinno już 1000-1500 słów.


Jak na razie to koniec moich pomysłów. Zapraszam do komentowania.

Edit

Pojawiła się czcionka lacercia: http://killme.prv1.net/wojownicy/lacerci/lacertP.ttf (Prawy klik i "zapisz jako") tylko duże litery! Enjoy. Zacytuję Żeta (mam nadzieję, że się nie obrazi ;P)
"Żet :: 13:56:09 / S 13:56:49
JAKIE ZAJEBISTE :d
ja zwany killme :: 13:56:23
cieszę się ze ci się podoba :)
Żet :: 13:56:35 / S 13:57:14
JA PIERDOLE, JAKA FAZA :d"


Edit 2

Zrobiłem czcionkę lacercią już taką normalną, zapraszam do pobierania:
http://killme.prv1.net/wojownicy/lacerci/lacertN.ttf (Prawy klik i "zapisz jako")
Zrzut ekranu jak to wygląda:


3 komentarze:

Jennahan pisze...

arso obse slopione... ino tlutne to usisia... sluse pomoso iak cehos pesies nie fiesies...

Anonimowy pisze...

fspaniale... missoska obota... ;]

Jennahan pisze...

ano i ccionka pikna. Ino scionkass i usyfass